Wspomaganie odporności organizmu

W związku z epidemią koronawirusa coraz więcej osób zaczyna interesować się metodami wspomagającymi układ odpornościowy.

Oto powszechnie dostępne i niedrogie metody:

Witamina C – szczególnie ważna przy infekcjach. 
Jeżeli nie możesz przyjmować czystego chemicznie kwasu L-askorbinowego, to można pozyskać witaminę C dla organizmu jedząc owoce cytrusowe, dziką różą lub acerolę.

Witamina D – zarówno pozyskiwana z preparatów sprzedawanych w aptekach, jak i dodatkowo z tranu.
Wskazana dawka w czasie epidemii to zazwyczaj około 4,000 j.m. Sam tran nie jest w stanie zapewnić nam takiej dawki witaminy D. Dobrze jest łączyć witaminę D z leków lub suplementów z możliwymi do przyjmowania dawkami tranu.  Dla osób z obniżoną odpornością i przy niskich wartościach witaminy D w organizmie może być konieczne podawanie nawet 20,000 j.m. dziennie.

Jedzenie orzechów, zwłaszcza włoskich do 30 gramów dziennie

Witamina B12 – praktycznie dostępna tylko w preparatach sprzedawanych w aptece (niektóre są bez recepty)

Preparaty cynku i selenu
O cynku, który wspomaga organizm w trakcie infekcji wirusowej już pisałem tutaj. Wystarczająca dawka cynku to 3 – 4 razy dziennie po 15 mg. Najlepiej ssać, a nie łykać. Natomiast selen łykami raz dziennie.

Dieta przeciwzapalna, aby likwidować w organizmie przewlekłe stany zapalne.
Konieczne jest wykluczenie szkodliwych tłuszczów, takich jak margaryna. Ograniczenie do minimum spożycie wyrobów cukierniczych. Jedzenie więcej warzyw i owoców. Pomagają także zioła i przyprawy. Szczególnie polecam picie herbaty z pokrzywy, dzikiej róży lub głogu i soku z aloesu.

Rośliny strączkowe, takie jak: groch, fasola, soczewica, orzeszki ziemne.
Zaleca się jeść 4 razy w tygodniu co najmniej 100 gramów roślin strączkowych.

Okresowe posty (deficyt kaloryczny)
Wystarczą dwa dni w tygodniu, kiedy jemy mniej niż normalnie, aby powstał deficyt kaloryczny – 500, a najlepiej 1000 kcal.               Przykładowo: w sobotę i niedzielę pomijamy jeden posiłek, załóżmy kolację lub śniadanie.

Więcej probiotyków – czyli napojów i produktów fermentowanych.
Do najbardziej znanych należą: kapusta kiszona, ogórki kiszone, herbata kombucha, kefir, maślanka, natto, zupa miso, kapusta kwaszona, kiszone buraki i wszelkie inne fermentowane warzywa. Także zakwas z buraków pozwala nam na wyraźne poprawienie odporności organizmu.

Dodatkowe mikroelementy zwiększające skuteczność działania układu immunologicznego. Najłatwiej uzyskać je z naparu pokrzywy lub soku z aloesu

Najważniejsze:

> mniej stresu,

> więcej wypoczynku,

> wysypianie się,

> unikanie szczepień w trakcie zagrożenia infekcją

> unikanie miejsc, gdzie jest większe ryzyko kontaktu z osobą z
   infekcją.

Dodatkowo tradycyjnie w dniach, kiedy możemy sobie na to pozwolić –
czosnek oraz w miarę regularnie cebula lub sok z cebuli.

Osobom bardzo nerwowym i łatwo ulegającym stresom polecam
uzupełnienie niedoboru magnezu.
Najlepszy sposób to chlorek magnezu lub siarczan magnezu do moczenia nóg. 2 duże łyżki chlorku magnezu na miskę wody (gorącej) i trzymać nogi w misce przez 30 minut. W trakcie jak woda stygnie dolewać gorącej. Raz dziennie wystarczy. Okresowo też można dodawać do kąpieli.

Wiadomo już, że niski poziom witaminy D sprzyja infekcji COVID-19.

Wielu ekspertów twierdzi, że rozwojowi infekcji COVID-19 sprzyja wcześniejsze szczepienie przeciw grypie.